Laiškai apie islamą – 8 d. Smurtas prieš žmoną
Ar musulmonas vyras gali mušti savo žmoną?
Vakarų šalyse paplitęs klaidingas supratimas apie islamo poziciją buitinio smurto klausimu, dažnai pateikiamas siekiant pabloginti šios religijos įvaizdį. Čia kalbėsime apie tai, koks iš tikrųjų turi būti vyro elgesys nepaklusnios žmonos atžvilgiu: kaip reikėtų teisingai suprasti leidimą vyrui priekaištauti savo partnerei, suduoti jai, priminti, kad šis turįs teisę mėgautis jos draugija ir draudimą žmonai jį palikti be žinios.
Vyrai islame laikomi atsakingais už savo žmonas – jie yra jų globėjai ir saugotojai, aprūpinantys jas materialiai (nepriklausomai nuo pačios moters pajamų) ir neturintys teisės į jų turtą (paveldėjimą, uždarbį ir santaupas). Jei moteris susiduria su problemomis ar būna kuo nors apkaltinama, pirmiausia turima kreiptis į jos vyrą. Dėl savo pačios saugumo moteris negali palikti namų be vyro žinios (tuo labiau, jei namuose yra mažų vaikų) ir viena leistis į ilgas keliones. Visgi tai jokiu būdu nėra pagrindas vyrui ją žeminti, engti, jai įsakinėti ar kaip nors kitaip blogai su ja elgtis. Pranašas Muchammedas ﷺ yra pasakęs: „Geriausias iš jūsų yra tas, kuris geriausias savo žmonai“. (At-Tirmizi, Achmed)
Iš viso to tampa aišku, jog žmona turi klausyti savo sutuoktinio ir būti jam nuolanki (išskyrus tuos atvejus, kai nuolankumas jam prieštarautų islamui ar kaip nors kitaip akivaizdžiai jai kenktų, keltų pavojų). Pirmiausia svarbu pabrėžti, kad vyras privalo dėti visas pastangas taikiai išsiaiškinti santykių su žmona problemas. Ir tik tuomet, jei ši dienų dienas, savaites ar mėnesius nereaguoja į jo ramius siūlymus bei raginimus, jis gali imtis papildomų veiksmų. Vyrui draudžiama spontaniškai, prieš tai nedėjus visų įmanomų pastangų švelniai jos įtikinti, imtis tolesnių priemonių savo tikslams pasiekti.
Jei nepavyksta pasiekti tarpusavio supratimo ir žmona nereaguoja į pastabas bei kritiką, kitas vyro žingsnis turėtų būti ją palikti. Tai reiškia, nebūti su ja vienoje vietoje. Vieni islamo žinovai teigia, kad vyras turėtų išeiti iš namų, kiti laikosi nuomonės, jog jam užtenka ignoruoti ją namų aplinkoje, t.y. atsisakyti miegoti vienoje lovoje ir tame pačiame kambaryje. Jei tai nepakeičia situacijos ir žmona vis tiek atsisako paklusti, Korane nurodoma:
„ … ir galiausiai joms suduokite.“ (An-Nisa (4):34)1
Kaip reikėtų tai teisingai suprasti? Ar tai reiškia mušimą ir užgauliojimą?
Pirmiausia, svarbu paminėti, jog tai taikoma tik išimtiniams atvejams ir nėra skatinamas elgesys. Visgi šis leidimas kitatikių naudojamas kaip pavyzdys islamo įvaizdžiui ir Tauriajam Koranui suteršti. Leistinas žmonos „mušimas“ islame nėra toks, kokį įsivaizduojame smurtą šeimoje: tai nėra mušimas iki kraujo ar mėlynių, o toks pat, kaip sudavimas vaikui, kad šis liautųsi elgęsis blogai.2 Jei diena iš dienos nepadeda priekaištai, ignoravimas ir trūksta kantrybė, kaip kitaip pasakyti: „Atkreipk dėmesį! Elkis atsargiau! Susiprotėk! Tu kenki sau ir/ar kitiems!“. Kai kurie islamo žinovai teigia, kad suduoti galima su siwak ( tarti: siuak) – medžio lazdele, naudojama dantims valyti – ar atitinkamu pagal matmenis ir svorį daiktu.
Toks sudavimas gali sukelti šiokį tokį skausmą ir odos paraudimą, tačiau jei vyro mušimas stipriai sužeidžia žmoną, palieka ryškias žymes, mėlynes, paleidžia kraują ar pan., jis privalo už tai atsakyti.3 Yra šiokių nesutarimų dėl to, kur prasideda riba, nuo kurios vyrą galima bausti už jo veiksmus žmonos atžvilgiu ir kokia turėtų būti jo bausmė ar kompensacija moteriai, tačiau akivaizdžiai žalojantis elgesys ir smurtas žmonos atžvilgiu pagal islamą baudžiamas teisiškai ir jokiu būdu nėra priimtinas.4 Galiausiai reikia paminėti, kad islamas skatina santarvę, supratingumą, švelnumą ir meilę tarp sutuoktinių, ir doram musulmonui tikrai neturėtų kilti mintis smurtauti prieš žmoną ar kitus šeimos narius.
Naudotas šaltinis: „Salafi Manhaj on Wife Beating and Domestic Violence”, Al-Qadi, Shaykh ‘Abdus Salam Burjis.
____________________________________________________
ﷺ – tebūnie jam taika ir Dievo palaima
1 Tai turi būti paskutinė įmanoma priemonė susitarimui pasiekti. Griežtai draudžiama suduoti per veidą ar sukelti kūno sužeidimus.
2 Islame jokiu būdu neskatinamas toks elgesys, tačiau jis leistinas išimtiniais atvejais (kaip ir, pvz., skyrybos). Ispanų kurorto Fuengirolos imamas Muhammad Kamal Mustapha, parašęs knygą „Moterys islame“, Barselonos teismo buvo nuteistas 15 mėnesių kalėjimo, turėjo sumokėti 2700 JAV dolerių baudą bei pusę metų studijuoti Ispanijos konstituciją. Viskas tik dėl to, kad savo knygoje jis patarė vyrams uždrožti žmonoms per pėdas ir delnus, kad neliktų žymių. Dėl panašių pastabų nacionalinėje televizijoje imamas Abdul-Qadir Booziane buvo deportuotas iš Prancūzijos. Tai rodo, kaip svarbu teisingai kitatikiams pateikti islamo poziciją buitinio smurto tema ir išsklaidyti klaidingą nuomonę, esą islamas jį skatinantis.
3 Neminint buitinio smurto Vakarų šalyse statistikos, deja, negalime nusigręžti nuo fakto, kad musulmoniškose šalyse jis visgi yra labai dažnas. 2013 metų duomenimis, su tuo susidūrė net 85% moterų ir jų savižudybių skaičius gerokai viršijo vyrų. Pasaulio Sveikatos Organizacijos duomenimis, 40% Bangladešo moterų yra patyrusios buitinį smurtą. Šioje šalyje dažnas ir smurtas prieš nėščiąsias. 2010 m. duomenimis, 85% moterų Egipte yra patyrusios seksualinį priekabiavimą, o 33% moterų (2012 m. duomenimis) – buitinį smurtą. 2011 m. duomenimis, Pakistane 80% moterų yra patyrusios buitinį smurtą, Turkijoje (2009 m.) – 40%. Tačiau visgi daugiausiai buitinio smurto atvejų užfiksuojama ne tik musulmoniškose šalyse, bet ir JAV, Barbadose, Kanadoje, Naujojoje Zelandijoje, Šveicarijoje, Indijoje, Lotynų Amerikoje ir Pietų Afrikoje. (Lietuvoje buitinį smurtą bent kartą gyvenime tvirtina patyrusios 42,4% moterų).
4 Smurtas ir žiaurumas, vykdomas neišsilavinusių musulmonų, prieštarauja islamo mokymams – Koranui ir Pranašo Muchammedo ﷺ tradicijoms. Į tai įeina moterų kūno žalojimas, prievarta prieš jas ir žudymas dėl šeimos garbės. Keisčiausia tai, kad tai vykdantys musulmonai tvirtina, esą to moko religija, nors neturi absoliučiai jokio pagrindo taip teigti.
Taip pat skaitykite:
Laiškai apie islamą – 1 d. Kodėl norime rašyti?
Laiškai apie islamą – 2 d. Islamiški terminai ( I dalis)
Laiškai apie islamą – 3 d. Koranas ir jo apreiškimo tikslas
Laiškai apie islamą – 4 d. Moters dengimasis islame
Laiškai apie islamą – 5 d. Dieviškų įsakymų pakeitimas ir atšaukimas Korane ( I dalis)
Laiškai apie islamą – 6 d. Dieviškų įsakymų pakeitimas ir atšaukimas Korane ( II dalis)
Laiškai apie islamą – 7 d. Intymumas tarp sutuoktinių (I dalis)
Laiškai apie islamą – 9 d. Kokia yra Islamo pozicija teroristinių grupuočių atžvilgiu? (I dalis)
Laiškai apie islamą – 10 d. Islamo mokslininkų pozicija apie khauaridž (II dalis)
Laiškai apie islamą – 11 d. Intymumas tarp sutuoktinių (II dalis)
- 23 gruodžio, 2015
- Komentuoti neleidžiama
- mušimas islame