Laiškai apie islamą – 6 d. Naskh ( II dalis )
Tęsinys
Dieviškų įsakymų pakeitimas ir atšaukimas Korane ( II dalis )
(An-naskh ua al-mansūkh)
Kokia Aukščiausiojo išmintis tame slypi?
Iš pateiktų pavyzdžių matome, kad ankstesni nurodymai gali būti pakeisti dar griežtesniais (nesantuokinių lytinių santykių atvejais) arba ne tokiais griežtais (pavyzdyje dėl našlės gedėjimo periodo sutrumpinimo) arba panašiais, bet labiau situaciją atitinkančiais nurodymais. Taigi dažnas paklaus: jeigu Koranas yra nekintantis Allaho (tebūnie Išaukštintas Jis) Žodis, kodėl tam tikri įsakymai buvo atšaukti arba pakeisti kitas? Juk sakoma, kad Koranas nebus pakeistas per amžius iki pat Paskutiniojo teismo dienos. Kaip tai paaiškinti? Ar galime teigti, kad islamas yra netobulas, jei Korane vienos eilutės prieštarauja kitoms ar jos buvo pakeistos? Anaiptol.
Kiekvienas musulmonas pritars, jog nė vienas Allaho (tebūnie Išaukštintas Jis) veiksmas nėra betikslis ar tik atsitiktinis, todėl nėra jokios abejonės, kad vienų įstatymų pakeitimas kitais vyko dėl geriausių ir svarbiausių priežasčių. Kai kurias iš jų Jis Pats mums apibūdino, kitos yra akivaizdžios ar suvokiamos iš Jo veiksmų. Tačiau yra ir tokių, kurios mums nežinomos arba nesuprantamos. Viešpaties esybė mums nežinoma ir už mūsų suvokimo ribų. Viešpaties išmintis neturi ribų ir apima viską, o žmogaus ribotas protas negali perprasti Aukščiausiojo išminties visuose Jo įsakymuose ar veiksmuose.
Žmonijos gerovė
Kalbant apie naskh, akivaizdus to tikslas yra rūpinimas žmonijos gerove, keičiant dieviškuosius įstatymus taip, kad jie atitiktų visuomenės išsivystymą. Pavyzdžiui, viena iš naskh priežasčių buvo siekis palaipsniui, žingsnis po žingsnio, išmokyti žmones vykdyti ir suprasti Dievo įsakymų esmę. Jei kai kurie draudimai ar paliepimai būtų apreikšti tokia forma, kokia jie yra Korane šiandien, daug žmonių nebūtų sugebėję jų suprasti, o visai visuomenei būtų buvę per sunku vieną gyvenimo būdą staiga pakeisti kitu, kaip kad pavyzdyje apie našlės gedėjimo laikotarpio sutrumpinimą. Dėl šios priežasties Pranašo Muchammedoﷺ gyvenimo metu, kai kurie dieviškieji apreiškimai po truputį keitėsi pagal tam tikrus monoteistinius pasiekimus arabų visuomenėje. Visais atvejais panaikintas įstatymas buvo tinkamiausias toms aplinkybėms, kuriomis jis buvo apreikštas. Viešpats yra Visa žinantis, Išmintingiausias, todėl jei Jo ankstesni nurodymai nebūtų buvę skirti tuometinei situacijai musulmonų bendruomenėje, juos pakeičiantis įstatymas būtų atskleistas iš pat pradžių. Taigi, Korano ajų panaikinimas atitiko visuomenės būklę, atsižvelgė į jos gerovę pranašavimo laikotarpiu ir baigėsi su Pranašoﷺ mirtimi, nes nuo tada nebegali būti jokių pakeitimų.
Čia itin svarbu paminėti vieną pastabą. Tai, kad naskh gali būti pagrįstas nauda žmonijai tuo metu buvusiomis aplinkybėmis, nėra pagrindas teigti, kad islamas nėra išbaigtas ir tobulas tikėjimas, arba kad Korano ajos gali būti pakeistos ir dabar, jei kažkas manytų, kad jos nebeduoda naudos dabartinei visuomenei. Lai Viešpats apsaugo tokio piktažodžiavimo. Aukščiausiojo įsakymai yra skirti visiems laikams, visai žmonijai. Visų apreiškimų šaltinis yra tik Allahas Vienintelis, todėl niekas po Pranašoﷺ mirties nebeturi teisės jų keisti, kadangi Korane pasakyta:
„Aš išbaigiau jums jūsų religiją ir atskleidžiau jums Savo malonę”* (5:03)
Visi Viešpaties apreiškimai buvo atsiųsti dėl visos žmonijos gerovės, būsiančios ir ateityje po pranašavimo laikotarpio. Kai kada tai pagrindžia Korane aiškiai nurodyti įstatymų tikslai:
„Imk iš jų nuosavybės aukas, kuriomis tu juos apvalysi ir išteisinsi“* (9:103)
„Šėtonas trokšta sukurstyti tarp jūsų nesantaiką ir neapykantą su vynu ir azartiniais žaidimais, ir nukreipti jus nuo Allaho paminėjimo ir nuo maldos. Argi nenustosite tai darę?“* (5:91)
Kitais atvejais Pranašasﷺ savo pasakymuose paminėdavęs logišką paaiškinimą, dėl ko jis paskelbia vienus ar kitus nurodymus. Yra ir tokių įsakymų, kurių tikslumas rodo, jog jų nauda niekada nepasikeis, pavyzdžiui, apie santuoką, skyrybas, palikimą, arba tokių, kurių tikslai kolkas mums nesuvokiami, tačiau tai nėra pagrindas jų nevykdyti.
Pasklusnumo išbandymas
Kaip minėta, Viešpaties įsakymuose visada yra Jo išmintis, apie kurią mes galime, bet neprivalome žinoti, tačiau visais atvejais privalome jais sekti ir jiems paklusti vien dėl to, kad Jis yra mūsų Viešpats ir mūsų Kūrėjas. Taigi dar viena iš naskh priežasčių yra tikinčiųjų išbandymas įvairiomis situacijomis, kuriose jų reikalaujama tvirtai laikytis tam tikrų įstatymų arba, priešingai, nebesekti jais. Tokiu būdu išbandomas tikinčiųjų pasiryžimas nuolankiai paklusti Viešpaties įsakymams bei jų pasitikėjimas Jo išmintimi.
Palengvinimas bei apdovanojimas
Galiausiai, islame tikima, kad Allahas sprendžia ir elgiasi taip, kaip Jis nori, tačiau taip pat tikima, kad Jis nenori apsunkinti žmonių ir Jis yra visada Teisingiausias. Taigi įstatymų panaikinimas ar pakeitimas taip pat parodo, kad Viešpats musulmonų bendruomenei linki tik gėrio ir palengvinimų. Naskh, kai lengvesnis įsakymas pakeičiamas sunkesniu, suteikia tikinčiajam galimybę savo kantrumu užsitarnauti didesnį Viešpaties atlygį, kadangi vienas iš dieviškųjų principų yra tas, kad kuo didesnį sunkumą žmogus pakelia, tuo didesnį apdovanojimą jis gauna. Iš kitos pusės, naskh, kai įsakymas pakeičiamas lengvesniu, suteikia tikinčiajam palengvinimą šiame gyvenime ir galimybę pailsėti bei primena jam apie Allaho (tebūnie Išaukštintas Jis) maloningumą, gailestingumą ir gero linkėjimą.
* * * * *
Abibendrinant, paprasto musulmono neturėtų gluminti faktas, kad dieviškųjų įstatymų panaikinimas ir pakeitimas iš tiesų egzistuoja. Tačiau žmonės skiriasi savo suvokimu ir žinojimu, todėl, ypač kalbant apie tokį platų klausimą kaip naskh, geriau būtų patiems susilaikyti nuo diskusijų su tais, kurie ieško prieštaravimų islame, ir perduoti šią teisę diskutuoti išmanantiems. Islamo mokslininkai yra vieninteliai, turintys pakankamai žinių ir kvalifikacijos daryti išvadas šiais klausimais ir spręsti apie konkretaus įstatymo panaikinimą.
Kaip bebūtų, niekas neturi pagrindo dėl to teigti, kad Korane yra prieštaravimų. Ir taip drąsiai teigiame todėl, kad vieni iš gražiausiųjų Allaho vardų yra Visa Žinantis ir Teisingiausias. Iš šių dviejų vardų galime išvesti dvi Viešpaties savybes – Išmintis ir Teisingumas. Taigi, visi Jo apreiškimai ir įsakymai yra pagrįsti išmintimi ir teisingumu. Žinodami šį faktą, galime daryti išvadą, kad nėra jokių prieštaravimų tarp nė vienos Korano eilutės, nė vieno pasakojimo sunnoje ir nėra jų tarp Korano ir sunnos. Taip teigiame suvokdami ir tikėdami, kad Tas, Kuris visa tai atskleidė, yra Visa Išmanantis ir Visa Žinantis.
(Pabaiga)
____________________________________________________________________________________________
ﷺ – tebūnie jam taika ir Dievo palaima
aja (dgs. ajos, ajatai) – Korano eilutė, apreiškimas, posmas
* Koranas: Literatūrinis prasmių vertimas / vertė Romas Jakubauskas, Sigitas Geda. – Vilnius: Kronta, 2010.
** Abu Davūd, Tirmidhi, Nasa’i, Ibn Madžah, Ahmed surinktas chadisas, Al Albani chadisą, esantį „Sunan Abi Davūd” rinkinyje klasifikavo kaip sachich.
*** Dr. Abu Ameenah Bilal Philips. The Evolution Of Fiqh – (Islamic Law & Madh-habs), psl.30-37
Taip pat skaityikite:
Laiškai apie islamą – 1 d. Kodėl norime rašyti?
Laiškai apie islamą – 2 d. Islamiški terminai ( I dalis)
Laiškai apie islamą – 3 d. Koranas ir jo apreiškimo tikslas
Laiškai apie islamą – 4 d. Moters dengimasis islame
Laiškai apie islamą – 5 d. Dieviškų įsakymų pakeitimas ir atšaukimas Korane ( I dalis)
Laiškai apie islamą – 7 d. Intymumas tarp sutuoktinių ( I dalis)
- 01 balandžio, 2015
- Komentuoti neleidžiama
- naskh, naskh ir mansūkh